چگونه بیش‌تر در مورد کاربران وب سایت خودمان بدانیم؟
11 خرداد ماه 1395
برای درک بیشتر در مورد کاربران سایت خودتان ، از این چهار مرحله استفاده کنید ، که می‌توانید هر ماه یکبار یا در دوره‌های زمانی دیگر نیز این کار را انجام دهید:
 
۱.اطلاعات بازدیدکنندگان سایت خودتان را جمع‌آوری کنید .
۲.آنان را گروه بندی کرده و به صورت فهرست درآورید .
۳.به هر کدام از این گروه‌ها یک ویژگی اختصاص دهید.
۴.حالا با خود بگویید چگونه مکالمه مورد دلخواه را با آنان آغاز کنیم.
 
۱- جمع‌آوری اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وب‌سایت 
 برای درک بیشتر بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌توانید از این بخش کار خود را آغاز کنید که در مورد آنان فکر کنید . ولی این کافی نیست برای این که متوجه شوید که آنان چه کسانی هستند ، چرا وارد سایت شما شده‌اند ، نیاز آن‌ها چیست ، و چگونه برای آنان یک محتوا ی تحت وب بنویسیم. ابتدا شما باید آنان را به خوبی بشناسید و با واقعیات زندگی آنان آشنا باشید .
اگر خودتان را از این دیدگاه قرار دهید و محتوای وب سایت خودتان را همان‌طور که خودتان فکر می‌کنید کاربران دوست دارند بنویسید شما در حقیقت محتوای وب‌سایت را براساس فرضیات خودتان می‌نویسید . اگر فرضیات شما اشتباه باشد ، محتوای شما تأثیر خوبی نخواهد داشت .
در اینجا می‌خواهم پیشنهاداتی را به شما ارائه دهم که بتوانید به آسانی اطلاعات بیشتری را در مورد کاربران وب سایت خودتان بدانید . اینکه آنان در حقیقت چه می‌خواهند ، ولی ابتدا باید ببینید ، به آنان گوش کنید ، و با یک بازدیدکننده بالقوه خودتان صحبت کنید . با این روش به آسانی می‌توانید یک تصویر ذهنی عالی از نحوه فکر کردن بازدیدکنندگان سایت خودتان به دست آورید .
 
•در مورد هدف و مأموریت خودتان فکر کنید : دقیقاً  به چه افرادی می‌خواهید خدمات ارائه کنید؟ چگونه و با چه کمکی می‌خواهید مشکلات آنان را برطرف کنید .
•ایمیل‌ها را بخوانید : تمامی این ایمیل هایی که از طریق بخش تماس با ما یا بخش دریافت نظرات کاربران دریافت می‌کنید را مطالعه کنید ؟ آن‌ها کاربران و مشتریان احتمالی شما هستند . ببینید بیشتر در مورد چه مسائلی سؤال می‌کنند ؟
•خواندن نظرات ، پیشنهادات ، وبلاگ‌ها که در زمینه کاری شما هستند ، در موضوع کاریه شما فعالیت می‌کنند ، و یا جایی که کاربران هدف شما به موضوعات آن سایت که در زمینه شما نیز هست علاقه نشان می‌دهند .
•تماس‌های با شرکت را ضبط کنید : در صورتی که مشتری با شما تماس می‌گیرد حتماً سعی کنید که در سیستم اتوماسیون اداری خودتان سؤالات آنان را ثبت کنید .
•رقیبان خود را نیز بررسی کنید : رقیبان شما هم برای کاربران هدف متمرکز  شدند با پیگیری محتوا و روش کار و آنان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید .
•توسط نرم‌افزار تحلیل به سایت خود بررسی کنید که بیشتر با چه کلیدواژه‌ها این کاربران وارد سایت شما می‌شوند : یکی از کارهایی که به صورت هفته‌ای انجام می دهم این است که یک خروجی از نرم‌افزار تحلیل خود می‌گیرم و بررسی می‌کنم که کاربران و چه کلیدواژه‌هایی وارد سایت ما شدند.
•توسط نرم‌افزار تحلیل خودتان بررسی کنید که کاربران بیشتر از چه کشور شهر و و موقعیت جغرافیایی وارد سایت شما شدند اخیراً نرم‌افزار تحلیل گوگل استان‌های کشور ایران نیز با تفکیک کرده به شما نشان می‌دهد بنابراین می‌توانید متوجه شوید که نیازهای استان‌های دیگر کشور نیز چه هستند . همچنین زمانی که وارد سایت شما می‌شوند به چه بخشی از سایت شما مراجعه می‌کنند ، چقدر در سایت شما باقی می‌مانند ، کی و از کدام صفحه سایت شما را ترک کردند. نرم‌افزار تحلیل گوگل واقعیات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. ولی این نرم‌افزار نمی‌تواند به ما بگوید که به چه دلیل آن‌ها سایت را ترک کردند ولی اگر می‌توانستیم آنچه که آنان نیاز دارند را در اختیارشان قرار بدهیم آیا سایت را ترک می‌کردند ؟ یا آن‌ها به این دلیل به‌سرعت سایت را ترک کرده‌اند چون ایده اولیه سایت با آن گفته که سایت نمی‌تواند آنان کمک کند ؟
•جستجوی کاربران در داخل سایت را بررسی کنید : تمامی جستجوی کاربران را در سایت خودتان ثبت کند و ببینید کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند بیشتر چه کلمات کلیدی را جست‌وجو کردند تا در سایت شما آن را به دست آورند.
•استفاده از رسانه‌های اجتماعی : در رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌ها در گروه‌هایی که در زمینه سایت شما هستند عضو شوید در آنجا خواهید دید که معمولاً کاربرانی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند و به موضوع شما علاقه دارند معمولاً چه سؤالاتی دارند. آن‌ها روزی ممکن است کاربر سایت شما شوند بنابراین از همین حالا محتوای دلخواه آنان را باید بنویسید .
•یک بخش پرسش در سایت خودتان ایجاد کنید و از کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند بخواهید که آن را پر کنند : از آن‌ها سؤالات کوتاهی پرسید در مورد خودشان ، چرا وارد سایت شما شدند ، به این که آیا به اطلاعات مورد نیاز خودشان دسترسی پیدا کردند ؟ و ...
•با مردم مصاحبه کنید : از افرادی که ممکن است از خدمات سایت شما استفاده کنند .
•در مورد کاربر پسند بودن محتوای فعلی خود تحقیق کنید: با کاربرانی که در حال حاضر با شما در ارتباط هستند مصاحبه کنید . از آن‌ها بخواهید که نظر خودشان را در مورد محتوای فعلی سایت شما را ارائه کنند . نیازی نیست که حتماً در حال حاضر سیستم Navigation سایت خود را بررسی کنید ، از آن‌ها بخواهید که نظر خود را در مورد صفحات داخلی به شما ارائه کنند همچنین از آن‌ها بخواهید که نیازها در روش‌های استفاده و دسترسی به محتوا را نیز به شما بگویند .
 
۲- گروه‌های کاربران سایت خود را به صورت فهرست درآورید .
ما هنگامی‌که می‌خواهیم برای وب سایت خود محتوایی را بنویسیم باید به این نکته توجه کنیم که برای کدام یک از گروه‌های مخاطبین سایت می‌خواهیم این محتوا را بنویسیم به همین دلیل ابتدا باید کاربران سایت خود را گروه بندی کنیم و سپس در هنگامی‌که می‌خواهیم محتوای خود را بنویسیم به موارد این فهرست رجوع کنیم.
به‌عنوان مثال سایتی محصولات آرایشی و بهداشتی را می‌فروشد می‌تواند گروه مخاطبان خود را به‌صورت زیر طراحی کند
خانم‌ها ، متأهل / مجرد ، سن ۱۸ تا ۲۴ سال ، ۲۴ تا ۳۵ سال و ۳۵ سال به بالا – رنگ پوست
آقایان ، سن ، نوع شعل ، رنگ پوست ، و غیره
سپس در زمانی که می‌خواهیم برای هر کدام از محصولات آرایشی و بهداشتی برای هر کدام از این دو گروه و زیرمجموعه‌های آنان به نویسیم باید به تک تک موارد توجه کرده و سپس محتوا را دقیقاً برای گروه موردنظر بنویسیم.
 
۳- به هر کدام از این گروه‌ها یک ویژگی اختصاص دهید .
حالا ما افرادی که وارد سایت ما می‌شوند و به نوعی می‌شناسیم و فهرست کردیم و گروه بندی حالا به هر کدام از این گروه‌ها یک ویژگی اختصاص می‌دهیم در زیر چند مثال برای گروه بندی و ارائه ویژگی و هر کدام از این گروه‌ها را به شما می‌گویم:
احساسات
قابلیت‌ها
تکنولوژی
تجربه‌ها
دانش
زبان
و غیره
 
۴- با خود بگویید چگونه مکالمه مورد دلخواه را با آنان آغاز کنیم.
اینکه بدانید چه موضوعی برای بازدیدکنندگان سایت شما مهم است به شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرید در زمانی که می‌خواهید محتوای سایت خود را بنویسید و روی چه موضوعی بیشتر تمرکز کنید .
این دقیقا همان مرحله ایست که باید از تمامی تواناییهای خود بهره بگیرید.