شناخت بازار در اینترنت
05 خرداد ماه 1395

شناخت بازار اینترنت یکی از مهم ترین و اساسی ترین کارهائی هست که هر صاحب تجارتی در ابتدای کارش باید در مورد آن تحقیق کند.  در حقیقت همه چیز از این جا شروع می شود،شناخت کافی از تجارتتان، این که مشتریان واقعی شما چه افرادی هستند، چطور می توانید مشتریان را بدست آورید، رقیبان شما چه افرادی هستند و در حال حاضر در اینترنت چه کسانی در حال انجام تجارت شما هستند. پس شناخت کافی و کامل از تجارت باعث می شود که رقیبان را بهتر بشناسید و مشتریان را به سمت خود هدایت کنید،  و البته، به رشد تجارت شما هم کمک میکند. پس ۳ سوال کلیدی وجود دارد که باید به آن ها پاسخ بدهیم:

مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟  چه میزان از اینترنت سررشته دارند؟ و رقیبان شما چه کسانی هستند؟


سوال این که مشتریان شما چه کسانی هستند این است که در حقیقت آن ها چه نوع افرادی هستند. آیا خانم یا آقا هستند؟ آیا درآمد یکسان دارند؟ آیا افراد ثروتمندی هستند؟ آیا آن ها ساکن ایران هستند یا در کشور های دیکر سکونت دارند؟ آیا فقط فارسی زبان هستند؟ آیا فقط از یک رایانه استفاده میکنند. این سوالات شخصیت مشتریان شما را مشخص میکند. شما باید به تمامی این سوالات در مورد تجارت خودتان پاسخ دهید، این به شما مشتریان هدف را مشخص می کند. در صورتی که مشتریان هدف را به خوبی نشناسید، باید هزینه های اضافی بابت تبلیغات کنید.
نکته بعدی این است  که آن ها چه زمانی را به اینترنت اختصاص می دهند.آیا در حال حاضر آنلاین هستند؟ از چه سایت هائی بیشتر بازدید میکنند. در چه سایت هائی به سرگرمی های شخصی می پردازند؟ اگر می خواهید این کاربران را به سایت خود هدایت کنید.
حالا، با در نظر گرفتن این که چه افرادی رقیبان شما هستند، این شروع کار هست، برای شروع باید بدانید که چه افرادی رقیبان شما هستند. و البته،بسیاری از رقیبان آینده شما نیز به زودی به دنیای اینترنت وارد خواهند شد،  این نکته در مورد زمان مهم هست که آن ها فعلا وارد دنیای اینترنت نشده اند، پس بهتر است که در زمینه رقیبان غیر اینترنتی خود هم اطلاعاتی را کسب کنید، حتی اگر فعالیت آنلاین نداشته باشند. نکته مهم در حال حاضر این است که بدانید چه افرادی در حال حاضر رقیبان شما هستند و از آن ها چه چیز هائی را می توانید بیاموزید.