بازاریابی به سبک شب عید
26 اسفند ماه 1394

کسب و کارهای فصلی به جهت نوع نگاه مصرف کننده و الگوی مصرفی خاصی که در آن ها وجود دارد حساس تر و آسیب پذیرترند. زیرا زمان برای رقابت بسیار محدود تر و همچنین حضور رقبا گسترده تر است . مفهوم فصلی بودن کسب و کار صرفا به معنای یک چارک از دوازده ماه سال نیست بلکه به معنای بازه زمانی مشخصی برای هر کسب و کار است. پوشاک، اتومبیل ، سخت افزار های کامپیوتری ، محصولات غذایی ، کتاب و هر کسب و کار دیگری برای خودش فصل مشخص و معینی دارد.
در آستانه سال نو باید توجه داشته باشیم که به فصل برخی از مشاغل نزدیک شده ایم. این نکته نیز حائز اهمیت است که برای رویارویی صحیح با این مقطع از کسب و کار باید زمان بندی درستی را در نظر گرفت، برای تقابل درست با آن برنامه ریزی کرد و سپس با در اختیار داشتن سرمایه کافی و تیم کارآمد حداکثر سود را برای سازمان و یا شرکت رقم زد.
در بررسی الگوی رفتاری مصرف کننده در می یابیم که معمولا عموم مردم در دهک های اقتصادی متوسط، متوسط متمایل به پایین و بالا کالاهای مصرفی گران قیمت را در ماه یازدهم سال خریداری می کنند . زیرا به دلیل عدم توانایی دقیق در پیش بینی درآمد اسفند ماه و همچنین خرج های ریز درشت مخصوص این ماه، عموم مردم ترجیح می دهند که کالاهای گران قیمت تر نظیر لوازم خانگی، لوازم لوکس ، مبلمان ، لوستر ، پرده و یا حتی اتومبیل و . . . را یک ماه قبل از رسیدن به اسفند ماه خریداری کنند . از طرفی عقل تدبیر به آنها می گوید که به دلیل وجود ترافیک سفارشات سایر شهروندان برای خرید ، ممکن است با بدقولی هایی از جانب بنگاه های اقتصادی روبرو شوند . به همین جهت به نظر می رسد اسفند ماه جز افراد در دهک های نهم و دهم اقتصادی که قشر مرفه و ثروتمند جامعه را تشکیل می دهند اقشار دیگری میل به خرید کالاهای گران پیدا نمی کنند.
نکات کسب و کاری بالا برای مشاغل خدماتی نیز مصداق دارند. یعنی هر شرکت و یا سازمان خدماتی نیز باید بداند که خدمات آنها باید درست در یک زمان بندی مناسب به مشتریان عرضه شود تا بتواند علاوه بر در اختیار گرفتن سهمی از بازار فصلی ، در ذهن مشتری به عنوان یک بنگاه وقت شناس نقش ببندد .
اما در ارتباط با فصل فرهنگی جامعه ایرانی و نوروز باستانی باید به نکاتی توجه کنیم.
در کسب و کارهای B to B که یک کسب و کار با کسب و کاری دیگر در ارتباط است و سازمان باید محصولات خود را به یک بنگاه اقتصادی بفروشد، باید سازمان پیش رو ، فرهنگ رفتاری مختص ایشان ، افراد و مسئولان ، مرز بندی ها و در نهایت زمان بندی عبور از سد بروکراسی اداری آن ها را در نظر گرفته و سپس با ارائه مزیت های رقابتی ، مرکز قرار دادن مخاطب در مذاکرات مکتوب و یا حضوری و همچنین با در نظر گرفتن شرایط سازمانی خود اقدام به برقراری ارتباط با طرف پیش رو نماید . برخی از مشاغلی که به فصل فروش محصولاتشان نزدیک می شویم آژانس های مسافرتی ، شرکت های تبلیغاتی و همچنین تمام کسب و کارهایی است که به نحوی با فروش عمده و سازمانی رو برو هستند.
اما در ارتباط با کسب و کار های B to C که در آن کسب و کار با عموم مردم و مصرف کننده نهایی سر و کار دارد باید بدانیم که از مهمترین عواملی که می تواند ما را به پیروزی نهایی در این عرصه برساند ، اخلاق بازاریابی ، وجود مزیت رقابتی و همچنین توجه به نیاز های مشتریان مصرف کننده است . شاید برخی از مشتریان ما به دنبال بهره مندی از تخفیف ها و جشنواره ها در این مقطع از سال باشند . شاید برخی به دنبال خرید آسان و راحت در کوتاه ترین زمان ممکن و ساده ترین روش باشند و شاید برخی از مردم به دنبال کسب لذت در راه پیمایی های شب عید در طی فرایند خرید و تجربه متفاوتی از حضور در بنگاه های اقتصادی که خرید درآنها خالی از هیجان نیست باشند.
در هر حال ، در ایام منتهی به شب های عید نوروز ، یادمان باشد که اگر سر خطی از اخلاق باشیم ، موفقیت به دنبال ما خواهد آمد