سایت های فلش و موتورهای جستجو
01 اسفند ماه 1394

قدرت فلش در خلق گرافیک جذاب، ترکیب تصاویر متحرک، صوت و برنامه نویسی خاص آن، چیزی است که حتی به رویاهای HTML هم خطور نمی کند. امروزه سایت های بسیاری را می توان یافت که با استفاده از این تکنولوژی صفحات خارق العاده ای را در وب منتشر کرده اند و چشم ها را خیره می کنند. اما زیبایی سایت های فلش برای موتورهای جستجوگر پنهان است. موتورهای جستجوگر، ذائقه متنی دارند و برای خواندن و ذخیره کردن یک متن نیز نیاز دارند تا آنرا ببینند. متن های فلش هرگز دیده نمی شوند و لذا موتورهای جستجوگر به طور کلی از آنها صرفنظر می کنند. در حال حاضر تعداد معدودی از موتورهای جستجوگر می توانند متن درون صفحات فلش را بخوانند و لینکهای آن را نیز دنبال کنند. مشکل دیگر سایت های فلش این است که معمولا دیر بارگذاری می شوند و این از دیدگاه کاربران مناسب نیست. گاهی به شوخی گفته می شود فلش چیز مناسبی است که با آن تعداد بینندگان یک سایت را به صفر رساند! موتورهای جستجوگر در خواندن محتوای سایت های فلش مشکل دارند. حتی آنها که می توانند این کار را انجام دهند نمی توانند متنهای درون آنرا همانند آنچه که واقعا درون فایل فلش دیده می شوند نمایش دهند.

 

صفحات Splash

یکی از کاربردهای رایج فیلمهای فلش استفاده از آن در صفحات Splash می باشد. صفحه Splash به یکی از دو صورت زیر است:

  * تصویری بزرگ و لینکی که با آن وارد سایت می شویم.

  * انیمیشن فلش، لینک Skip Intro و آدرس صفحه ای که بعد از اتمام نمای  فلش، به کاربر نشان داده خواهد شد.

 

معمولا هم کاربران و هم موتورهای جستجوگر اینگونه صفحات را دوست ندارند زیرا محتوای کمی دارند هر چند که ممکن است دارای گرافیک خارق العاده ای باشند. استفاده از Splash در ورودی یک سایت همانند مجبور کردن خریداران یک سوپر مارکت به تماشای فیلمی 30 ثانیه ای قبل از ورود به فروشگاه است.

 

چرا صفحات Splash مورد پسند موتورهای جستجوگر نیستند؟

  * محتوایی ندارند و یا محتوای کمی دارند.

  * مهمترین متنهای هر صفحه ای عنوان آن و متن نمایان صفحه است. این صفحات متن نمایان ندارند که موتور جستجوگر آنرا بخواند.

  * لینکی ندارند یا لینکهای بسیار کمی دارند که موتور جستجوگر آنرا دنبال کند.

 

این صفحات معمولا تنها به یک صفحه لینک می کنند و گویا به موتور جستجوگر گفته می شود که سایت تنها یک صفحه مهم دارد. در صورتیکه اگر همین تک لینک هم "جاوا اسکریپتی" باشد، بسیاری از موتورهای جستجوگر قادر به دنبال کردن آن نخواهند بود.

بسیاری از صفحات Splash بعد از اتمام نمایش فلش به طور اتوماتیک به صفحه دیگر هدایت می شوند (Redirect).

همه موتورهای جستجوگر هدایت اتوماتیک از صفحه ای به صفحه دیگر را اسپم می دانند. برای رفع مشکلات فوق می توانید در صفحه Splash خود نیز متنی قرار دهید. در این حالت متن شما زیر Splash قرار داده می شود و کاربر برای دیدن آن باید پنجره نمایش را به پایین اسکرول نماید. اما بیشتر کاربران تمایل به ورود به سایت دارند تا اسکرول کردن. در این حالت دیگر صفحه Splash سایتتان بدون محتوا نیست ضمن آنکه شما لینکهایی را هم به بخشهایی از سایتتان در آن تعبیه کرده اید.

برای بهینه سازی سایتهای فلش می توانید صفحات مهم سایت فلش را به صورت HTML طراحی کنید (صفحات اطلاعاتی) و یا اصولا برای سایت خود دو نسخه فلش و HTML داشته باشید. حالا روی رتبه های صفحات HTML سرمایه گذاری کنید و سپس از طریق آنها بینندگان را به صفحات فلش راهنمایی کنید.

به کمک لایه ها و CSS نیز می توان یک سایت فلش را دارای متن خوانا برای موتورهای جستجوگر کرد اما با توجه به اینکه ممکن است اسپم تلقی شود، توصیه نمی شود.

بعد از آنکه گوگل هم توانست متون فلش را بخواند گمان می رفت تا حدی حاد بودن مشکل سایتهای فلش کاسته شود اما گوگل نیز هنوز در این مورد قدرتمند نیست. هنوز هم موتورهای جستجوگر نمی توانند متون استخراج شده از صفحات فلش را همانطوری که باید باشد، نمایش دهند. در واقع متن نمایش داده شده به هم ریخته است که ممکن است اصلا کاربر را ترغیب به آمدن به سایت نکند! با تمام مشکلات اشاره شده فلش به خاطر قدرت خارق العاده ای که در اختیار طراحان می گذارد، دوست داشتنی است. مشکل اشاره شده بیشتر مربوط به سایتهای تمام فلش است بنابراین استفاده از فلش در بخشهایی از صفحات، ایرادی ندارد.