یک راهکار جادویی برای متحول ساختن بازاریابی آنلاین
16 خرداد ماه 1394

احتمالاً شما نیز همانند بسیاری دیگر از مدیران و کارفرماهایی که از فضای وب برای پیشبرد اهداف تجاری خود بهره می گیرند، در کمپین های بازاریابی خویش برای به دست آوردن هواداران وفادار، از انواع رسانه های اجتماعی – همچون ارسال پیام در توییتر، فعالیت در فیس بوک و غیره – استفاده می کنید.
با این حال اگر شما در طرح های بازاریابی خود، فقط به کانال ها و شبکه های آنلاین توجه کنید و شیوه های سنتی بازاریابی را کنار بگذارید، مسلماً قدری از پتانسیل موجود را از دست می دهید و به عبارت دیگر بخشی از عرصه را به رقبا واگذار می کنید.راه درست آن است که بازاریابی سنتی را با اقدامات آنلاین خود در هم آمیزید.بر خلاف نگرانی هایی که بعضاً در این خصوص وجود دارد، بدانید که استراتژی های بازاریابی سنتی نه تنها تلاش های آنلاین شما را تضعیف نمی کند بلکه می تواند به عاملی بی بدیل برای تقویت و تکمیل آنها تبدیل شود. سوال اساسی این است که این کار چگونه و بر اساس چه نقشه ای باید صورت پذیرد. 
پاسخ اینهاست: 
1. بگذارید مشتری ها سخن بگویند
آخرین باری که یک نفر از کارکنان و اعضای تیم شما، یک ایمیل و یا یک آگهی را بدون هیچ گونه ویرایشی منتشر کرد، چه زمانی بوده است؟
شرکت آمریکایی Deep Eddy Vodka – که همانطور که از نامش پیداست در زمینه تولید ودکا فعالیت می کند – اخیراً در صفحه فیس بوکش سه بیلبورد دیجیتالی قرار داده و از هوادارن خواسته که در آنها، از هر دری که می خواهند سخن بگویند.

احتمالاً پاسخ شما این است: «هیچگاه». درست است؟ 
همیشه پیش نویس های متعددی برای پیام ها و طرح های تبلیغاتی شرکت شما وجود دارد. به کاربران و مخاطبان خود فرصت سخن گفتن و ابراز وجود بدهید.در این صورت آنها از شما سپاسگزار خواهند شد.ضمناً با این راهکار می توانید قبل از روانه کردن کالای خود به بازار، اطلاعات باارزشی در دست داشته باشید. 

2. از مشتری های خرسند استفاده کنید
شرکت ها و سازمان ها همیشه باید اطلاعیه ها و هشدارهای رسانه ای را با هواداران خود به اشتراک بگذارند، ولی بهتر آن است که به این افراد اجازه دهند خود آنها وارد گود شوند و در این خصوص نقش آفرینی کنند. یک پست منتشر کنید و در آن توضیح دهید که شرکت شما قصد دارد اطلاعیه ای رسمی منتشر نماید. بگویید که شما در این اطلاعیه قصد دارید عبارت و نقل قولی از مشتری های راضی درج کنید. موضوع اطلاعیه را به روشنی توضیح دهید و ابهامی باقی نگذارید.
از مشتری های بخواهید که بنا بر سلیقه خود در این طرح مشارکت جویند.جمله و عبارتی را که با اطلاعیه مزبور بهترین و بیشترین تناسب را داراست، انتخاب کنید و برنده را بنوازید.
 
3. فعالیت های آنلاین و آفلاین را در هم بیامیزید
فرض کنیم شما قصد دارید یک همایش کاری و یا کنفرانسی با حضور کارشناسان و اهل فن برگزار کنید، و یا می خواهید یک نمایشگاه دایر نموده و یا در برنامه یک موسسه خیریه حاضر شوید. چند هفته قبل از شروع رویداد، با استفاده از تمام کانال های اجتماعی اینترنتی، موضوع را به کاربران و هواداران خود اعلام کنید. یک صفحه ویژه در فیس بوک بسازید و یک هشتگ (hashtag) هم در توییتر راه اندازی کنید. مرتباً مطالب جدیدی پست کنید و از دیگران بخواهید که این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارند.حتی می توانید به شیوه های مختلف افراد را به این کار تشویق کنید، مثلاً اعلام کنید که اگر کاربری، پست های مربوط به همایش را با 20 تن دیگر به اشتراک بگذارد، بلیط ورود به همایش با تخفیف برای آنها صادر می شود.در هنگام برگزاری همایش، کنفرانس و .... نیز، مراسم را به طور زنده پوشش دهید. پس از رویداد هم تصاویر، فیلم ها و اطلاعات جالب و جذاب مراسم را منتشر کنید.اجازه دهید در این خصوص به یک نمونه جالب اشاره کنم. 
چندی پیش عاملان فروش خودروی کادیلاک در واشنگتن، اسپانسر برنامهYoung and the Guest List شدند (برنامه ای که در آن به افراد سرشناس زیر چهل سال ساکن در منطقه واشنگتن دی سی پرداخته می شود).عاملان فروش، فیلم های کسانی که در این برنامه مورد تقدیر قرار گرفته بودند را منتشر کردند.شرکت کادیلاک متوجه شد که این فایل های ویدئویی ماه ها پس از اتمام برنامه، در شبکه های اجتماعی همچنان دست به دست می چرخد و به اشتراک گذاشته می شود. 
با توجه به کانال های متعدد اطلاع رسانی که امروزه در اختیار همگان وجود دارد، ضروری است که شما طرح های بازاریابی خود را به یک کانال محدود نکنید.
شکی نیست که شبکه های اجتماعی، اوضاع بازاریابی و کسب و کار جهانی را دگرگون کرده است.امکاناتی که این شبکه ها با گشاده دستی هر چه تمام در اختیار مدیران و صاحبان صنایع قرار می دهند، کاملاً هیجان انگیز است.
با این حال ترکیب این قابلیت ها با شیوه های سنتی بازاریابی، می تواند همچون معجونی جادویی کسب و کار شما را متحول سازد.