هشتگ (Hashtag)
28 دی ماه 1394

هشتگ #، یک نماد پیشوندی و یکی از تگ‌های ابرداده است. همچنین، پیام‌های کوتاه در سرویس‌های میکروبلاگ شبکه‌های اجتماعی مانند Twitter یا +Google، ممکن است به وسیلهٔ یک یا چند کلمهٔ به هم پیوسته، تگ شده باشد. به عنوان مثال:

#ویکی‌پدیا یک #دائرةالمعارف است.
هشتگ ابزاری برای گروه‌بندی چنین پیام‌هایی فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند.


تاریخچه
هشتگ اولین بار در شبکه‌های IRC برای برچسب‌گذاری گروه‌ها و موضوعات به کار گرفته شد. همچنین برای علامت‌گذاری پیام‌های فردی که به یک گروه خاص مربوط است و نیز علامت‌گذاری پیام‌های فردی متعلق به یک موضع یا «کانال» خاص نیز به کار می‌رود. به طور کلی، کانال‌ها یا موضوعاتی که در یک شبکهٔ IRC داخلی در دسترس هستند، با علامت مخلوط # اضافه شده‌اند (بر خلاف آن دسته که نسبت به سرور، محلی محسوب می‌شوند و از علامت "&" استفاده می‌کنند). محبوبیت هشتگ ها هم‌زمان با پیشرفت و محبوبیت Twitter بود، که به "Chris Messina" الهام بخشید تا یک سیستم مشابه طراحی کند تا در Twitter برای تگ کردن موضوعات موردعلاقه روی شبکهٔ میکروبلاگ مورد استفاده قرار گیرد.

عملکرد
هشتگ بیشتر در انجمن‌های گفتگوی بدون‌ناظر و موقت استفاده می‌شود. هر ترکیبی از کارکترها که با علامت hash، شروع شده باشد، یک هشتگ است، و هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می‌تواند یک «trend» باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می‌کند، جذب کند. در Twitter، وقتی یک هشتگ خیلی محبوب می‌شود، در صفحهٔ اصلی هر کاربر در بخش «موضوعات پرطرفدار» نمایش داده می‌شود. موضوعات پرطرفدار می‌توانند بر اساس منطقهٔ جغرافیایی یا بر اساس کل Twitter سازماندهی شوند.

هشتگ ها توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی‌شود، و نیز نمی‌توان آنها را از استفادهٔ عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک‌های مخلوط می‌توانند با یک پایایی نظری (بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه‌ای از کارکترها که به یک زبان نوشته شده‌اند) به کار روند. آنها همچنین هیچ‌کدام از تعاریف مجموعه‌ها را شامل نمی‌شوند، یعنی یک هشتگ می‌تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان که کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، به آنها اعتقاد دارند.

هشتگ ها به موضوعات مشخصی از یک بحث، بر اساس یک هشتگ خیلی خاص وابسته‌اند (مثلاً cake#، که در "cakefestival#" قرار دارد) که با یک املای معمولی متفاوت است، اگرچه ممکن است این مسأله تبدیل شدن موضوعات به «موضوعات پرطرفدار» را دشوار کند (چون افراد اغلب از املا یا کلمات متفاوتی برای ارجاع موضوعات مشابه استفاده می‌کنند). برای trend موضوعات باید اتفاق‌نظر وجود داشته باشد (اعم از خاموش یا بیان‌شده) که هشتگ به آن موضوع خاص ارجاع می‌شود.

همچنین هشتگ راهنمای کاربران، در «دنبال کردن» (عضویت) یا «لیست کردن» (سازمان‌دهی به لیست تماس‌های عمومی) دیگر کاربران با علایق مشابه می باشند. هشتگ ها می‌توانند در اینستاگرام شبکه‌های اجتماعی، با ارسال تصاویر و هشتگ کردن موضوع آن، به کار روند. به عنوان مثال، یکی از عکس‌های شما و دوست‌تان می‌تواند با هشتگ #bffl یا #friends در شبکهٔ اجتماعی قرار گیرد.

وب‌سایتهایی که از هشتگ پشتیبانی می‌کنند

  • نرم‌افزارهای پراکنده و شبکه‌های اجتماعی
  • تمام وب‌سایت‌های رسانه‌های Gawker
  • FriendFeed (از سال ۲۰۰۹)
  • Facebook (از ژوئیه ۲۰۱۳)
  • Google+
  • Instagram
  • Orkut
  • Pinterest
  • Sina Weibo
  • Tout
  • Tumber
  • Twitter (از سال ۲۰۰۹)
  • VK
  • YouTube ت (۲۰۰۹-۲۰۱۱)
  • Kickstarter (از سال ۲۰۱۲ ، مورد استفاده در پروژه‌ها)
  • Fetchnotes (از سال ۲۰۱۲)

کاربرد
هشتگ ها در مواردی همچون الگوهای رفتاری، تبلیغات، رسانه های جمعی، ترویج رویدادها، نارضایتی ها و شکایات کاربران کاربرد دارند.