هاست اشتراکی
22 آذر ماه 1394

هاست اشتراکی یا هاستینگ مجازی (سرویس میزبانی وب)به سرویس هاستینگی گفته می‌شود که در آن چندین وب‌سایت بر روی یک سرور وب متصل به اینترنت قرار گرفته‌اند. فایل‌های مربوط به هر سایت در این سرور در یک پارتیشن، بخش یا فولدر جدای مختص خود قرار می‌گیرد. از آن‌جا که هزینه‌های خرید و نگه‌داری سرور در این نوع میزبانی میان صاحبان سایت‌ها قسمت می‌شود برای بسیاری از وب‌سایت‌ها –در واقع برای بیش‌تر سایت‌ها- که احتیاج به منابع زیادی ندارند هاست اشتراکی مقرون‌به‌صرفه‌ترین و بهترین گزینه‌ی میزبانی به شمار می‌رود.
میزبانی اشتراکی برای سایت‌های شخصی، کسب‌وکارها و شرکت‌های کوچک و متوسط که نیازهای میزبانی محدودی دارند کاملاً مناسب است. این نیازها معمولاً شامل فضای دیسک برای ذخیره‌ی فایل‌ها و برنامه‌های تحت وب، دیتابیس‌ها، حساب‌های ایمیل، مصرف پردازنده، پهنای باند، ترافیک و انتقال داده، و پشتیبانی زبان‌های برنامه‌نویسی و تولید محتوا است. در واقع منابعی که شرکت‌های میزبانی اشتراکی در اختیار صاحبان وب‌سایت‌ها می‌گذارند بسیار فراتر از نیازهای آن‌ها است. سایت‌های خیلی کمی پیدا می‌شوند که از همه‌ی ظرفیتی که شرکت میزبان به آن‌ها احتصاص داده است استفاده کنند؛ اگر غیر از این بود اصلاً امکان ارایه‌ی میزبانی اشتراکی نبود.
چون بیش‌تر افراد از بیش‌تر امکاناتی که شرکت میزبان در اختیار آن‌ها می‌گذارد استفاده نمی‌کنند فقط چک کردن لیست امکانات فضای میزبانی برای انتخاب میزبان مناسب کافی نیست؛ اگر مشاهده می‌کنید که شرکت میزبان در ارایه‌ی امکانات بذل و بخشش زیادی می‌کند گاهی باید به کیفیت سرویس شک کنید. ممکن است شرکت میزبان منابع خود را بیش از حد به فروش رسانده باشد؛ یعنی تعداد زیادی سایت را با ادعای امکانات چشم‌گیر روی سروری با منابع محدود قرار داده باشد. حتا یک سرور عالی هم وقتی چندهزار سایت روی آن میزبانی شده باشند و برای منابعی مثل حافظه، پردازنده، و پهنای باند با هم رقابت کنند به مشکل بر می‌خورد و تمام سایت‌های میزبانی‌شده دچار افت شدید سرویس می‌شوند. حال وضعیتی را تصور کنید که شرکت میزبان برای آن‌که بتواند منابع بیش‌تری را به قیمت ارزان‌تر تهیه کند و مشتریان بیش‌تری جلب کند از سرورهای نامطمئن از سرویس‌دهنده‌هایی که به طور خاص به خاطر کیفیت کارشان شناخته نمی‌شوند سرور تهیه کند؛ علاوه بر اضافه‌فروشی مسأله‌ی قطعی‌ها (down شدن‌های) مکرر سرور نیز پیش می‌آید. اگر پشتیبانی ضعیف و دانش پایین نیز از ویژگی‌های برتر شرکت میزبان باشد شما در برابر شکایت‌های مکرر خود از وضعیت سایت‌تان هم جواب مناسبی دریافت نخواهید کرد. بعید است هیچ کس دوست داشته باشد وب‌سایتی با سرعت پایین، داون‌تایم زیاد از یک شرکت بی‌مسؤولیت دریافت کند. البته قضیه به‌ندرت چنین وخیم می‌شود اما برای تهیه‌ی هاست مناسب در نظر گرفتن این فاکتورها مهم‌تر از امکاناتی است که سرویس‌دهنده ادعای فراهم آوردن آن را دارد و قطعاً بسیار مهم‌تر از ارزانی سرویس‌هاست. اگر صاحب یک شرکتید یا می‌خواهید کسب‌وکارتان را از راه اینترنت گسترش دهید تهیه‌ی یک سرویس میزبانی خوب حیاتی است.
سه فاکتور اساسی در تعیین کیفیت یک ارایه‌دهنده‌ی هاست اشتراکی عبارتند از:
۱- اطمینان‌پذیری: آپتایم باید تضمین‌شده باشد. منظور از آپتایم قطع نشدن سرور و فعالیت درست آن است. مطمئن باشید آپ‌تایم ۱۰۰ درصد ممکن نیست. هر سروری گاه حداقل به اندازه‌ی یک ری‌بوت شدن ساده احتیاج به قطع کردن دارد. ولی دنبال اعدادی بین ۹۹ تا ۱۰۰ درصد باشید.
۲- پشتیبانی فنی : هرچه گزینه‌های پشتیبانی بیش‌تر باشد بهتر است. پشتیبانی باید از طریق تماس تلفنی، ایمیل، چت آنلاین، و سیستم تیکت‌گذاری ممکن باشد. بهتر است خودتان یک تماس بگیرید و سرعت و کیفیت پاسخ‌گویی را بسنجید.
۳- سرعت اتصال: سرعت اتصال بسیار مهم است. اگرچه بازدیدکننده‌ها به اندازه‌ی سرعت اینترنت خودشان محدودند، سرعت بالاتر سرور به معنی گلوگاه‌های کم‌تر در انتقال داده در سطح سرور است و این در سرعت بالا آمدن سایت شما بسیار مؤثر است. در این مورد زیاد هم به اعداد بزرگ اعتماد نکنید؛ هرچند هرچه اعداد بزرگ‌تر باشند می‌توانید از اعتمادبه‌نفس سرویس‌دهنده‌ی خود بیش‌تر مطمئن شوید.

 

برای سفارش هاست اشتراکی کلیک کنید.